• image one
  • image two
  • image three
  • image four
  • image five

VZNIK A VÝVOJ COUNTRY MUSIC V USA

Country music je poměrně mladý hudební žánr, který vznikl na počátku 20. století. Na přelomu 19. a 20. století docházelo k masivnímu přistěhovatelství do USA ze všech koutů světa. Ti lidé toho sebou moc nepřivezli, ale přinesli do Nového světa svoji kulturu, zvyky a součástí toho byla i hudba. Zatímco ve velkých městech hrála hlavní roli klasická hudba, potom na venkově to byly především lidové melodie, které se hráli v rodinách, na venkovských tancovačkách pod širým nebem nebo ve stodolách. Na takové slavnosti se sjížděli lidé ze širokého okolí.

Ve vztahu ke country muzik v dnešní podobě, tak šlo o lidí především z jížních oblastí Apalačského pohoří a oblasti Ozarkského pohoří, do kterého náleží území Missouri, Arkansas, a Oklahoma. Patří sem však i západní oblast od řeky Missippi, Rocky Mountains a Rio Grande. Živili se především zemědělstvím a pastevectvím a v naprosté většině byli velice chudí a žili často na samotách a daleko od civilizace. Obecně se jim říkalo „hillilly“. Do češtiny se to dá přeložit něco jako "křupani z kopců" a jejich muzice také nejdříve říkalo „hillibilly music“.

Hodně tu bylo Irů a Skotů, tedy národů, kteřé jsou stále známí po celém světě hudbou plnou hezkých melodií a rytmů. To byl základ, na kterém je postavena „hillibylly music“ a následně i counry music. Svým dílem přispělo i francouzké či španělské etnikum …

Ta muzika se hrála již na přelomu 18.a 19.století, ale šlo o muziku, která se hrála spíše pro místní komunity. Nebylo ještě radio či jiný způsob, který by ji rozšířil mezi lidi. Existovala jen řada muzikantů, kteří putovali od vesnice k vesnici, od města k městu. Často jako součást nějaké atrakce.

Za zrod komerční country je obecně pokládán srpen 1927, kdy společnost Victor nahrála na přenosné aparatuře umístěné v Bristolu řadu zpěváků, kteří se věnovali této muzice. Mezi nimi dvě pozdější hvězdy - Jimmie Rodgers a Carter Family.

Jimmy Rogers Jimmie Rodgers záhy proslul černým blues ovlivněným "blue yodely" a stal se vzorem bezpočtu velkých hvězd pozdější country. Právě to jódlování bylo v jeho písničkách nové. Na You Tube je krátký film, kde hraje tři písničky. Pokud jste ho ještě neslyšeli, potom si o jeho muzice můžete udělat obrázek na vloženém odkazu. Hned první z nich je "Zpívající brzdař", písnička, podle které se mu také říká.

Carter Family zase vytvořili typ vícehlasého zpěvu s repertoárem často těžícím z oblasti gospelů, tedy církevních sborových zpěvů. Nejlepší cestou, jak poznat jejich muziku je poslechnout si alespoň několik z jejich 33 největších hitů.

K těmto dvěma základním kamenům, tedy hillibilly a country music, se během třicátých let přidaly další: western swing, tvořící pojítko mezi tehdejším jazzem a hillbilly s nejznámějším protagonistou Bobem Willsem s jeho skupinou Texasští cowboyi – opět ukázka https://www.youtube.com/watch?v=jUrhgb13ft4 . Na další ukázce ho můžete vidět i s taneční vložkou.

V krátké době došlo i na westerny, jimž dominovali Tex Ritter, který se stal slavný interpretací hlavní melodií ve filmu „V pravé poledne“.

Neméně známy je i Gene Autry, jehož písnička "Nebešští jezdci" se často zpívala i u nás. Roy Rogers je další velkou hvězou Tady si můžete poslechnout jednu z prvních nahrávek.

I když v třicátých letech vycházelo na deskách obrovské množství interpretů tak či onak spojených s hillibilly, skutečně komerčně zajímavou odnoží hudby se stala až během druhé světové války. Řada zpěváků v té době totiž působila v armádě a šířila svou oblíbenou hudbu, kde to jen šlo, takže renomovaný časopis Billboard cítil potřebu zavést speciální žebříček hodnotící úspěšnost písniček podle jejich obliby již v roce 1944.

Krátce po skončení války se navíc objevil zpěvák, který stál u kolébky moderní country a stylu honky-tonk, jenž byl po řadu let hlavním proudem country. Jmenoval se Hank Williams a krátce po svém vstupu na scénu se stal největší hvězdou žánru. Jeho hudba byla na svou dobu neobyčejně moderní a o jejích kvalitách svědčí i to, že profily Hanka Williamse se jako jednoho z mála z tohoto žánru objevují i v rockových encyklopediích. Na internetu najdete řadu nahrávek. Poslechněte si alespoň jednu z nich, která ho proslavila „Jambalaya.

V roce 1945 otevřelo brány první nahrávací studio v Nashvillu a od konce čtyřicátých let se do Music City začaly stěhovat pobočky největších gramofonových značek. Do poloviny 50. let se tak etablovala řada stálic - Lefty Frizzell, Ray Price, Hank Snow, Kitty Wells, později i George Jones, jedna z nejdéle působících osobností.

Nástup rock and rollu převrátil na konzervativní scéně country všechno vzhůru nohama. Přinesl tvrdý rytmus, bicí a další revoluční prvky. Většina zpěváků byla nucena podřídit se módě, což - jak se později ukázalo - umožnilo seznámit s jejich jmény širší obec posluchačů, než by jinak kdy získali.

Po odeznění první vlny rockabilly se řada interpretů ke country vrátila. Byli to například Jerry Lee Lewis, Conway Twitty, Wanda Jackson. Byla to však už jiná hudba. Počátkem 60. let vznikl tzv. „Nashville sound“, který přinesl smyčce, sbory a další prvky středního proudu. Mezi čelné protagonisty tohoto směru patřili ze Jimmy Reeves a Brenda Lee.

Protikladem k této místy až přeslazené hudbě bylo západní pobřeží. Zde se jedním z pohrobků rock and rollu stal jednak surf, v oblasti country pak „Bakersfield Sound“, založený na malých kapelách rockového obsazení se steel kytarou navíc. První hvězdou stylu byl Buck Owens se svými Buckaroos, v polovině 60. let se přidal Merle Haggard se Strangers a nejslavnější trojku pak doplnil Wynn Stewart. Toto pojetí country mělo značný vliv i na rockovu scénu v Kalifornii.

Šedesátá léta byla bez nadsázky zlatým obdobím country. Přinesla spoustu dnes již legendárních jmen jako byli Loretta Lynn, Tammy Wynette, Charley Pride, Bobby Bare a snad nejvíce v historii překročila hranice žánru a ovlivňovala "velkou scénu" pop music. I u nás je velice známý Johny Cash, kterého si někteří z vás pamatují z jeho vystupování v ČR.

Sedmdesátá a osmdesátá léta byla v hlavním proudu obdobím určitého úpadku. Ve snaze o komerční efekt se country stále více blížila střednímu proudu pop music.

Již v osmdesátých letech se začaly objevovat nové tváře, které se vracely zpět k tradici - a byly úspěšné. Prvním byl George Strait, který od roku 1981 sklízel úspěchy se směsicí honky tonku a western swingu. Že se to dobře poslouchá se můžete přesvědčit na vložené ukázce, kde zpívá s Sheryl Crow. K němu se pak přidali další novodobí tradicionalisté Randy Travis, Dwight Yoakam či Alan Jackson.

V roce 1989 vydal první album Garth Brooks a brzy dosáhl fenomenálního úspěchu. Prodej alb se počítal v milionech, vyprodával velké stadiony i mimo jižní region USA, a to díky šťastnému spojení klasických atributů country hudby se současnou popovou scénou. Podařilo se mu "vnutit" country publiku, které o ni dosud nestálo. A že to je muzika, která „pěkně šlape“ se snadno přesvědčíte na vloženém odkazu na video.

Na závěr první části se musím opět omluvit o vynechání dalších a dalších jmen, které tutu muziku proslavily nejen v USA, ale i po celém světě. Několik z mnoha umělců této hudby si zaslouží bližší poznání, takže v dalších částech se můžete těšít nejen na ně, ale i na ukázku jejich písniček. Jsou uvedeni v podružném menu a je pravděpodobné, že se jejich řady časem rozšíří.

Při rozklikávání odkazů na internet se vám objeví desítky a desítky písniček v podání různých skupin a zpěváků. Je to taková cesta za poznáním a vřele vám ji doporučuji. Odkazy vás zavedou především na stránky You Tube, případně jim podobné. Pokud máte country opravdu rádi, potom si můžete při práci s PC nebo jen pro své potěšení otevřít dole uvedené odkazy na zahraniční radia, které country mají jako nosný program.

Seznam odkazů na zahraniční radiové stanice hrající na internetu převážně country :

Další radia si můžete vyhledat sami na na webu "Oneline Radio Box. Najdete tam nejen country, ale i další hudební styly, vyhledávání stanic podle států USA a další užitečné informace.