• image one
  • image two
  • image three
  • image four
  • image five

TRAMPSKÉ PÍSNIČKY

Trampská hudba nebo i trampská píseň je zcela specifické odvětví českého folku, které vzniklo spolu s trampingem, skautingem, Ligou lesní moudrosti (hnutí Woodcraft) již ve 20. a 30. letech 20. století.

Nejdříve se jednalo o jednoduchou, zcela neformální a spontánní lidovou zábavu. Trampská hudba trampská sešlost u táborového ohně zněla především o víkendech u táborových, besedních a osadních ohňů za doprovodu kytar. Zpočátku doprovod byl jen hřeben obalený papírem, později už kytary, ale těch byl zpočátku málo a kytaristé se učili doprovdy "za pochodu". Samozřejmě, že to bylo nejdříve v tónině "C", takže se jim říkalo "Céduráci". První trampské písničky mívaly jednoduchý nápěv, harmonii a prostý text. Obvykle byly zpívány větším počtem amatérských zpěváků. Zpočátku jen jednohlasně, ale později i s dalšími hlasy. Jejich náměty mívaly silně romantický nádech a často byly i sentimentální.

Jednalo se o spontánní lidová hudba, která vznikla z nejrůznějších inspiračních zdrojů. Jednak to byla příroda, život na osadách, ale i četba dobrodružné literatury z prostředí Divokého západu a exotických krajin vůbec. Po hudební stránce tato hudba vzešla jak z tradic české lidovky, kramářských písní, dělnických zpěváckých spolků, ale i kupletů. Trampská muzika byla velmi silně ovlivněna i tehdejším úplně novým hudebním stylem, kterým byl jazz. Tento nový hudební žánr právě v té době prožíval období svého bouřlivého rozvoje po celém světě.

Obecně není známé, že i Jaroslav Ježek jezdil trampovat a složil úspěšnou písničku "Babička Mary", která tepala do tehdejšího volebního systému a nazpívala ho dvojice Voskovec a Werich. Možná, že jste i slyšeli nebo dokonce si ji občas zazpíváte.

Celá řada původních trampských autorů byla nakonec tak úspěšná, že poměrně velké množství jejich písniček tramp na cestách posléze téměř zlidovělo, dostalo se na gramofonové desky a do radia. Z celé řady tehdejších nadprůměrných trampských hudebních tvůrců je třeba uvést zejmén Jarku Mottla, Edu Fořta, Jendu Kordu, Eduarda Ingriše či Mirko Vostrého. Z interpretů pak vokální skupinu Settleři či Duo Červánek. Duo Cervánek zpívalo ještě řadu let na ...

Moderní trampská hudba začala vznikat na přelomu 50. a 60. let 20. století prakticky souběžně s tím, jak nejen v okolním světě ale i u nás vznikaly zárodky onoho tehdy zbrusu nového hudebního žánru, který dnes nazýváme folk. Příkladem je u nás skupina Spirituál kvintet) a začínala se objevovat i americká country music, kterou hrála skupina SALP, založená v r. 1949 Jiřím Falladou, (textař mnoha písní, např. Buráků), Josefem Dobešem (později steelkytarista Greenhornů) a Wiktorem Wagnerem.

Došlo i k výrazné generační proměně. Moderní trampské písničky začínaly být mnohem méně naivní, byly rytmicky i harmonicky propracovanější a tematicky zcela zjevně začaly tendovat ke zpívané poezii všedního dne. Změnilo se i nástrojové obsazení a s ním i provedení. Téměř vymizely dříve typické mužské sbory s party bez doprovodu. Vedle běžných kytar se začaly objevovat první mandoliny, banja, kontrabasy, bicí a další doprovodné hudební nástroje. Trampská hudba byla v té době ovlivňována nejen novými hudebními směry Bob na kolejích té doby, což byl zejména rokenrol a bigbeat (tehdejší fenomény doby: Elvis Presley a Beatles), ale i výraznými vlivy pocházejícími od americké country hudby.

Jednou z nejvýraznějších skupin moderní trampské hudby se stala bezpochyby skupina Hoboes z osady Zlatý klíč formovaná autorskými písněmi bratrské dvojice Wabiho a Mikiho Ryvolových.

V 60. letech začaly vznikat první skupiny amatérských nadšenců hrajících také americkou country hudbu (třeba Greenhorns, White Stars, Rangers a další). Objevili se i první vynikající písničkáři, z nichž snad vůbec nejvýraznější byl Karel Kryl. Za všechny tvůrce moderní trampské hudby je možno jmenovat skupinu Pacifik Tonyho Linharta, skupinu Brontosauři bratrů Františka a Honzy Nedvědových, skupinu Hop Trop, skupinu Kamarádi táborových ohňů či zpívajícího spisovatele detektivek a klasika české sci-fi literatury Jaroslava Velinského, který je znám jako Kapitán Kida.

Rozdíly mezi jednotlivými hudebními žánry u některých českých tvůrců nejsou nikterak výrazně patrné. Klasickým příkladem je třeba Wabi Daněk, který byl řazen jak do podskupiny moderní country, tak do skupiny současného folku. Na trampských základech ale vyrostla prý i písničkářka Radůza, Ivan Mládek a další. V současnosti se problematice trampské hudby, mimo jiné, také věnuje prakticky Country radio ve svém pravidelném pořadu Ozvěny osadních ohňů, který moderuje pan Antonín Linhart známý trampský a countryový hudebník ze skupiny Pacifik. Trampská hudba má své pevné místo na festivalu Porta, který je i dnes jedinečný díky síti oblastních kol jejichž vítězové postupují do Českého národního finále.

Pokud máte zájem o historii trampského hnutí, potom máte možnost se podívat na pořad České televize z roku 1990. Je to sice jen první část, ale při otevření odkazu se vám zobrazí nabídka i na další dva díly.